Szukaj

iz galeria 11.jpg

Statystyka

Użytkowników:
8
Artykułów:
15
Zakładek:
9
Odsłon artykułów:
304924

Dorobione elementy do Jupitera 5

Tutaj przedstawię wszystkie detale i częsci jakie dorobilem do Iża

1. Owiewka centralna - szyba przednia.
Stelaż owiewki z blach ciętych laserowo, pomiędzy którymi umieszczony jest specjalny rodzaj pleksy o grubości 3 mm. Tworzywo zostało termicznie ukształtowane po promieniu. Całość mocowana do kierownicy na giętych drutach i zaciskach. Dodatkowo podparcia na śrubach lapmy przedniej.
owiewka_1  owiewka_mod

2. Stelaż pod kufer centralny - bagażnik.
Bagażnik z giętej rurki o średnicy 16 mm oraz blachy z otworami stanowiącej płyte do przykręcenia uchwytu kufra.

stelaz1 

3. Uchwyt kufra - mocowanie zamka.
Uchwyt kufra zakupiłem razem z kufrem. Zaletą tego uchwytu miało być to że jest metalowy a co za tym idzie wytrzymały. Niestety nie wytrzymał jazdy Iżem. Popękały przednie mocowania, ale to dlatego, że uchwyt ten pomimo że z metalu to wykonany z bardzo cienkiej, przetłaczanej blachy. Ja dorobiłem na wzór oryginału masywniejszy uchwyt z blachy 2 mm. Jak do tej pory spisuje się dobrze.




4. Gmole.
Wykonane z rury o średnicy 25 x 2 mm. Do ramy mocowane za pomocą specjalnych uchwytów - górnego i dolnego. Do uchwytu dolnego konieczne było wycięcie nowych uchwytów przednich silnika.  Gmole przydały się ponieważ iz nie należy do lekich motocykli i bardzo latwo nawet o glebę parkingową.






5. Stopka boczna.
Motor nie należy do najlżejszych a więc konieczne było dorobienie stopki bocznej. Umiejscowiłem ją w centralnej części motocykla.
stopka1
6. Owiewki boczne na kolana.
Wykonane ze specjalnej pleksy przymocowanej do uchwytów metalowych z blachy. Może wizualnie nie wygląda to najlepiej ale zrobiłem to głównie na funkcję jaką ma spełniać.


7. Osłona przednia silnika.
Zrobiłem osłone ze względu na łatwe usunięcie zanieczyszczeń  z przedniej części ramy i silnika jakie tam się dostają, bo jak wiadomo Iżem jeździ sie wszędzie (niektórzy pytają nawet czy da się tym orać pole?) tak więczawsze lepiej wydłubać błoto z płaskiej blachy.
oslona1


8. Podkładki regulacyjne skrzyni biegów.
Wykonane techniką cięcia laserowego z blachy utwardzanej, sprężynowej o grubości 0,8 mm. Konieczne jeżeli chce się dobrze wyregulować skrzynię biegów. Ze swojego doświadczenia wiem że nie jest to takie proste. Pomimo tego że niektórzy twierdzą iż skrzynia iża jest nie do zajechania to jednak nieprawidłowy montaż może w znacznym stopniu przyczynić się do szybkiego jej zajechania. Ja wykonałem 6 rodzaji tych podkładek po kilka sztuk. W trakcie remontu spotkałem się również z pewną wadą fabryczną na jednym z kół zębatych a mianowicie sprzęgło kłowe miało skosy na zębach w odwrotną stronę co powodowało wyskakiwanie biegu i zniszczenie wodzika.


9. Zabezpieczenie nakrętki zębatki zdawczej.
Ponieważ testowałem różne zębatki konieczny był częsty demontaż zebatki a więc zniszczeniu uległo zabezpieczenie. To które dorobiłem nieco rózni się od oryginalnego ale bardzo dobrze spełnia funkcję. Wykonane z blachy nierdzewnej 0,8 mm.

zebatka_zabezp1

10. Zębatka napędowa przednia.
Oczywiscie zębatki można dokupić, ja jednak zdecydowałem się na jej dorobienie. Ponieważ nie miałem właściwego materiału pod obróbkę cieplną zastosowałem material stal nierdzewną tzw. chromoniklową. Obróbka przez cięcie laserowe blachy 10 mm następnie obtoczenie. Wykonałem dwie zebatki jedną na 19 a drugą na 20 zębów. Aktualnie mam założoną zębatkę 20 zębow i myślę że jet to najlepsze rozwiązanie dla tego silnika. Motor posiada włąściwą charakterystyke dynamiczną. Jazda z predkością 90 km/h odbywa sie przy wykorzystaniu najkorzystniejszych parametrów pracy silnika. Wcześniej miałem zębatkę 19 zębów ale w tym przypadku wydaje mi się, że jest źle dobrane przełożenie. Idealnym rozwiązaniem byłby jeszcze jeden bieg w skrzyni.